69 järnvägssträckor i Sverige är i så uselt skick att tågen från och med nästa år inte kommer att kunna köra med full hastighet, enligt en rapport från Trafikverket.
Slitage, räls som spricker, växlar som går sönder och dåligt underhåll gör att maxfarten måste sänkas.
Enligt vissa är det svenska järnvägsnätet det tredje sämsta i Europa.
Nu måste regeringen inse fakta och med en fart som inte går att sänka, rusta det befintliga järnvägsnätet. Gods- och persontrafiken ska bara fungera om Sveriges tillväxt ska fortsätta.
Alla tankar på höghastighetsbanor och Ostlänken behöver läggas åt sidan, miljarderna måste gå till att förbättra vårt befintliga järnvägsnät.
Gå inte till historien som de som såg till att Sverige blev järnvägs-Europas ”bananrepublik”.
Bra. Tåg är viktigt för forsatt regional utveckling.
Ja det är i det här fallet bättre att många varje dag kan ta sig till och från jobbet i storstadsregionerna än att några få kan åka mellan Stockholm och Malmö. Sverige är för litet för några höghastighetsbanor. Och varje krona måste satsas rätt för tillväxt och utveckling.